maandag 26 april 2010

verdroogde kikker


Zaterdag ochtend had Ceres Paulus voor haar alleen. Weinig oefenen, lekker eten! 's Middags reden we naar Twello nadat Ceres geslapen had. Ze wilde niet direct een plas doen. Bij de Welkoop liepen we door de winkel en deden wat oefeningen tuur, zit en down. Dat laatste is nog moeilijk. Toen stopte ze met haar medewerking, ze wilde weg. Ik neem haar mee naar de auto en laat haar drinken. Daarna wandelden we naar het enige stukje onverharde grond met een lichtgroen waasje en veel rommel (afval). Ik nodig uit 'pipi' en ja hoor, ze doet een plas. Super pup.

We gingen op weg naar een losloop wandeling, stopten bij een Wetering en wandelden hierlangs. Ceres ondernam twee maal een poging om naar het water toe te gaan, dat vond ik geen strak plan. Gelukkig kwam ze direct na mijn "Ceres, hier". Iets verder was een klein plasje, we zochten een plekje met een prettige oever en ja, ze stapt het water in. Onderzoekend, op haar hoede maar toch doortastend. Ze drinkt er wat van, komt weer bij ons, wij prijzen en ze gaat er weer in. Terug liepen we op een fietspad en moest ze 3 maal bij ons zijn om fietsers te laten passeren. De eerste keer verliep dat niet vlot, het bleek dat ze bezig was met het kraken van een verdroogde, platgereden kikker. Ik kon haar wel pakken, en Paulus kon snel lever in de strijd van het ruilen werpen. Het was te warm om meer dan 2 keer heen en weer te roepen.

Het kleinste apporteer blok dat ik had besteld was toch veel te groot. Dus heb ik zaag, beitel en vijl erop losgelaten. Ik begon met 200 gram (10% van haar gewicht!) nu is het nog 60 gram. Dat lijkt er meer op.



Op een avond nam ik waar dat ze erg ontspannen in de holte van de mand sliep en bedacht dat de benches maar harde dingen zijn. Er volgde een mij karakteriserende actie: ik knipte een oude, uitgelubberde mand van Susie in tweeën. Vouwde de hoes van lakenstof dubbel om de ene helft en stopte de andere helft in een sloop (ook van Susie, in dit sloop deed ik mijn fleece als we zonder mand een Pieterpad overnachting maakten in een hotel). Nu hebben twee benches een komvormig kussen waar ze lekker in kan nestelen. Voor de nachtbench maakte ik nog snel een recht kussen en voor de auto bench zal ik dat deze week een keer doen. Ook daar moet ze later langere tijd lekker in kunnen slapen.

Vandaag bij de ontbijt training legde ik het kleed waarop ze moet gaan liggen na wachtwoord 'mand' op een aantal plekken. Eigenlijk verhuisde het kleed van de kamer naar de gang en vervolgens op de eerste traptrede. Ook daar ging ze er spontaan op liggen. Èn ze bleef er liggen: ik kon na een aantal beloningen de kamer inlopen en me omdraaien achter de deur. Super pup!
En op dit moment vermaakt ze zichzelf (een ren en aanval spelletje met een speeltje, er wordt ook lekker bij gegromd) waar ik tot nu toe ook tevreden mee ben.
Buiten ontaarde het zichzelf vermaken soms in graven of eindeloos op stokjes knagen. Ik heb maar eens een stukje bullepees gegeven. Daar was ze minstens een uur zoet mee.
Het klinkt allemaal rozengeur en maneschijn, maar er zijn ook momenten dat ik blij ben om even zonder pup te zijn!

Nu ga ik een TD training plan met een week schema aanvullen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten